رقابت کیفی تولیدکنندگان دندانپزشکی ایران در مسیر اعتمادسازی و عبور از بحران تأمین
نایبرئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی کشور با تأکید بر بلوغ تولید داخل، نمایشگاه امسال تجهیزات دندانپزشکی را صحنه «رقابت سالم، تبادل فناوری و امیدبخشی به بازار درمان» دانست و گفت: امروز تولیدکننده ایرانی نهتنها نیاز داخل را پاسخ میدهد، بلکه آماده فتح قفسههای منطقه با برند ایرانی است.
سلماسی، نایبرئیس اتحادیه صنف تهیه و توزیع تجهیزات دندانپزشکی و رئیس هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی کشور، در گفتوگو با خبرنگار آرنا آنلاین با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی و پانزدهمین کنگره علمی ایمپلنتولوژی کشور اظهار کرد:
این نمایشگاه نخستین رویدادی است که بهصورت مستقیم توسط خود صنف تجهیزات دندانپزشکی برگزار شده و یکی از مهمترین مزیتهای آن، سیاستگذاری منصفانه در قیمتگذاری غرفههاست؛ موضوعی که با همراهی مجموعه ایرانمال، امکان حضور گسترده تولیدکنندگان را فراهم کرد.
وی افزود: نمایشگاه امسال همزمان با کنگره علمی ایمپلنتولوژی در حال برگزاری است و بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی در قالب کلاسهای علمی، کارگاههای عملی و جراحیهای زنده حضور دارند. این همافزایی علم و صنعت، فضای متفاوتی نسبت به دورههای گذشته ایجاد کرده است.
محمودزاده با اشاره به ترکیب حاضران در نمایشگاه تصریح کرد: در این رویداد، سه ضلع اصلی زنجیره تأمین محصولات سلامتمحور، (واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان) در کنار هم حضور دارند که، این کنار هم قرار گرفتن، خود بهنوعی تبادل تجربه و فناوری را منجر میشود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی کشور با تأکید بر رشد تولید داخل گفت: در سال های اخیر، تولیدات دندانپزشکی کشور بهویژه در حوزه ترمیمی، پروتز، ایمپلنت و تجهیزات لیزری جهش قابلتوجهی داشته و بیش از ۲۰۰ شرکت جدید به این حوزه اضافه شدهاند. امروز محصولات ایرانی در بازار عرضه شده و در معرض قضاوت مستقیم دندانپزشکان قرار دارند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که دندانپزشکان سالها با برندهای مطرح اروپایی و ژاپنی کار کردهاند؛ بنابراین اگر محصول داخلی کیفیت لازم را نداشته باشد، خودبهخود از بازار حذف میشود. خوشبختانه اغلب تولیدات داخلی به سطح قابل قبولی از کیفیت و ماندگاری رسیدهاند و رقابت کیفی و قیمتی میان برندها، به ارتقای سطح محصولات منجر شده است.
محمودزاده نمایشگاه را محل رونمایی واقعی توان تولید داخل دانست و گفت: کارگاههای عملی، ارائه مستقیم محصولات و مقایسه برندها در کنار یکدیگر، باعث میشود درمانگران با اطمینان بیشتری به سمت استفاده از تولیدات ایرانی حرکت کنند. این رقابت سالم در نهایت به نفع سلامت بیمار تمام میشود.
نایبرئیس اتحادیه صنف تجهیزات دندانپزشکی با اشاره به چالشهای تأمین مواد اولیه در شرایط فعلی کشور بیان کرد:
بزرگترین معضل امروز حوزه سلامت، موضوع تخصیص ارز است. واردات مواد اولیه و حتی محصولات نهایی بیش از پنج تا شش ماه با تأخیر انجام میشود. پیشنهاد ما به وزارت بهداشت و بانک مرکزی این بوده که صنف دندانپزشکی را از صفهای طولانی ارز ترجیحی خارج کنند و اجازه دهند با ارز آزاد، اما بدون معطلی، تأمین انجام شود.
ایشان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و بازرگانان ما در سالهای تحریم ثابت کردهاند که توان دور زدن محدودیتها و تأمین مواد مؤثره باکیفیت را دارند و آنچه نیاز داریم تسهیلگری و تصمیمگیری بهموقع است تا بازار دچار کمبود نشود.
محمودزاده در پایان با نگاهی امیدوارانه به آینده گفت: من ۲۸ سال است در حوزه تولید فعالیت دارم و از همان سالهای اول دانشگاه با تولید دندان مصنوعی در ارومیه کار را شروع کردیم. امروز نهتنها نیاز داخل تأمین میشود، بلکه تولیدکنندگان ایرانی صادرات موفقی هم دارند. برای نخستینبار در نمایشگاه دنتال دبی، پاویون ایران با محصولات دندانپزشکی برپا شد و این آغاز مسیر فتح بازارهای منطقه با برند ایرانی است؛ مسیری که قطعاً شدنی است.
پانزدهمین کنگره انجمن ایمپلنتولوژی ایران و نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی از ۲۵ لغایت ۲۸ آذرماه۱۴۰۴ در مرکز نمایشگاه و همایشهای بین المللی ایران مال برگزار شد.




